Artyści

Jan Lundgren

02marca 2017

Jan Lundgren European Quartet – „Potsdamer Platz”  
2 marca 2017 (czwartek) g. 20.00 
Filharmonia w Szczecinie, Sala kameralna 
wstęp: 30, 00 PLN 
Bilety dostępne na www.bilety.fm 

 

Jan Lundgren- pianista należący do ścisłej europejskiej czołówki muzyków jazzowych. Swoje doświadczenie zdobył w zespołach jednych z najbardziej znanych muzyków szwedzkich- Arne Domnerusa i Putte Wickmana. Od połowy lat 90. Prowadzi własne trio. Nagrana przez ten zespół w 1997 roku płyta zatytułowana „Swedish Standards” została w wielu plebiscytach uznana za szwedzką płytę roku. W ostatnim czasie muzyk nawiązał współpracę z niemiecką wytwórni ACT Siggi Locha, która od wielu lat aktywnie promuje szwedzki jazz. Nakładem tego wydawnictwa została wydana płyta „European Standards” oraz najnowsza, prezentowana na Szczecin Jazz „Potsdamer Platz”.

Pianista Jan Lundgren tworzy muzykę niczym genialny architekt. Gdyby zbudował dom, byłby to – słowami piosenki – niezwykle wyrafinowany dom. I wszystko, jego bryła, i design, nosiłoby oryginalne znamiona stylu Lundgrena. Świadczyłoby o jego dogłębnym zrozumieniu zarówno tradycji, jak i modernizmu, oraz jego nadnaturalnym wręcz instynkcie spajania tych dwóch aspektów. W wizualnej formie taki budynek demonstrowałby wyjątkowy dar łączenia najlepszego amerykańskiego designu z nieskazitelnym europejskim stylem i smakiem. Rozbudowując dalej tę metaforę, dom Lundgrena, w którym mieszkanie byłoby źródłem nieskończonych zachwytów, posadowiony byłby na kilku piętrach, pełen pokoi o niespodziewanych kształtach, przytulnych zakamarków, prostych linii, jak też artefaktów i znalezisk budzących nostalgię w umyśle odwiedzających. Znajdowałoby się w nim także przestronne poddasze, a na nim pokój gdzie można byłoby się bawić, improwizować i wędrować myślami ku nieodkrytym przestrzeniom. Od samego początku kariery, artyzm Lundgrena definiował się przez nieustanną zmianę, jednak on sam nigdy nie stracił z oczu przeszłości. Jego album „Postdamer Platz” stanowi osobiste przesłanie, wierny portret jedynej w swoim rodzaju perspektywy przez którą doświadcza i tworzy jazz.

Pewien niemiecki krytyk, piszący dla poważanej agencji prasowo-informacyjnej DPA, niedawno napisał o Janie Lundgrenie, że to „człowiek, który potrafi, po prostu, zrobić wszystko.” Punktem wyjścia pianisty jest jego zakorzenienie w tradycji amerykańskiego piano jazz, z którym zapoznał się dzięki takim mainstreamowym muzykom jak Harry Allen i Scott Hamilton. Jednakże, jego muzykę przenika głęboko muzyczna ekspresja charakterystyczna dla Skandynawii, z której pochodzi. Lundgren to niebywale wszechstronny muzyk, który odebrał klasyczne wykształcenie, z jednej strony znający doskonale zachodnią tradycję, a z drugiej pozwalający tradycji naturalnie współistnieć ze swingiem, nordycką melancholią oraz impresjonistyczną błyskotliwością.

W zrealizowanych projektach, Lundgren wskazał szereg różnych sposobów na to, by wpisać europejską tradycję muzyczną w klasyczny jazz. W „The Ystad Concert” podążył ścieżką, którą kroczył wcześniej Jan Johansson, wybitny szwedzki pianista jazzowy, ale udało mu się odcisnąć w tej muzyce wysoce oryginalne piętno artystyczne. Z kolei płytą „European Standards” udowodnił, że jazz już dawno temu przeniósł się ze Stanów Zjednoczonych na stary kontynent, gdzie obrasta we własne kulturowe dziedzictwo. Na płycie „Mare Nostrum” nagranej wspólnie z Paolo Fresu, trębaczem z Sardynii, i Richardem Galliano, francuskim akordeonistą, Lundgren stworzył wyjątkowe i przemawiające do słuchacza „brzmienia Europy”.

Na płycie „Potsdamer Platz” Lundgren idzie jeszcze dalej w tym samym kierunku, odciskając w muzyce swoje charakterystyczne piętno. Wszystkie utwory (poza „Tväredet”) skomponował sam. Te bardzo osobiste kompozycje wydają się rozkwitać w idealnym otoczeniu jaki stanowi skład zespołu. Lundgren zebrał muzyków, którzy byli w stanie „posiąść” owe utwory, wykonać je jak własne, udźwignąć ich znaczenie, ciężar gatunkowy i stylistyczny. „Chodziło mi o to”, mówi pianista, „by pracować właśnie z tymi osobami, moimi ulubionymi muzykami, i stworzyć z melodii coś nowego dzięki wzajemnej interakcji. Nie zrozumcie mnie źle, nie mam nic przeciwko albumom konceptualnym, sam kilka takich nagrałem; jednak w tym przypadku było tak, jakbyśmy uświadomili sobie zamysł dopiero po jego realizacji.”

A zatem, kto gra w kwartecie ulubionych muzyków Jana Lundberga? Melodyczny porządek jest domeną świetnego fińskiego saksofonisty altowego, Jukka Perko.

W sekcji rytmicznej, na bębnach gra Dane Morten Lund, który wraz z Larsem Danielssonem i Mariusem Nesetem nagrał bardzo dobrze przyjęty album. Lund jest filarem zespołu, bowiem już od 2000 roku grał jako perkusista w stałym trio Lundgrena. Na kontrabasie gra Szwed, Dan Berglund, który przez długi czas grał wyłącznie ze znanym Esbjörn Svensson Trio. Znają się z Lundgrenem od dawna, ale występują razem po raz pierwszy. „Pomysł na zespół w takim właśnie składzie miałem już od dawna. Spotkaliśmy się na festiwalu w Mediolanie cztery lata temu, i zaczęliśmy dyskutować o tym projekcie”, wspomina Lundgren. Jak to często bywa, musiało upłynąć sporo czasu nim pomysł wcielono w życie, ale w tym przypadku warto było czekać: muzycy, którzy razem tworzą nowy organizm, tak harmonijny jak ta czwórka, są naprawdę rzadkim zjawiskiem.

Już na pierwszym spotkaniu zapadła decyzja by pozbyć się wszelkich nut i zapisów muzycznych. Pogodny utwór tytułowy „Potsdamer Platz” wręcz rozsadza pozytywna energia. Kolejny utwór, „Ballad no.9”, zabiera słuchaczy na drugi kraniec uczuciowego spectrum. Ta tęskna melodia pokazuje jak uzdolnionym i uczuciowym tekściarzem jest Lundgren. „Lycklig Resa”, szwedzki klasyk, wykonany jest w niezwykle wyrafinowany sposób. Zaczyna się lirycznie, ale szybko zsuwa się ku rytmicznej harmonii groove, która prowadzi tak pewnie jak autostrada po którym można pędzić swoim Volvo. Utwór „Twelve Tone Rag”, zaczyna się chytrze, szelmowsko, i wspierany melodią w dwunasto nutowej skali wkomponowany zostaje umiejętnie w rytmikę stylu bebop. Cały album przenika duch beztroski i radosna lekkość dotyku, nawet gdy zmienia się nastrój utworów. „On The Banks Of The Seine” to melancholijna, romantyczna wycieczka, podczas gdy „Bullet Train” to utwór gorączkowy, utrzymany w stylu funky. Pojawiają się momenty, gdy muzyka bałkańska przemienia się w folk jazz („Dance Of Masja”) lub gdy muzycy tworzą i utrzymują bardziej posępny nastrój, jak w „Song For Jörgen”.

Nowego albumu Lundgrena i jego zespołu z pewnością nie można oskarżyć o asekuranctwo. Wręcz przeciwnie, cała czwórka wprost zanurza się w wirach muzyki, eksperymentuje, wykazując się odwagą we wszystkim, co robią, a jednak ich muzyka nigdy nie popada w pułapkę niezrozumiałości czy niedostępności. Wydaje się wręcz, że muzyków prowadzi jakaś magiczna ręka opatrzności, jeśli sam wybór tytułu albumu stanowi jakikolwiek klucz. „Nie wymyśliłem tytułu ani dla tego kawałka, ani dla całego albumu. Nagrywaliśmy w Hansa Studios przy Potsdamer Platz w Berlinie, i pewnego dnia obudziłem się w hotelu z gotowym tytułem w głowie: „Potsdamer Platz”. Oddaje on idealnie atmosferę dużego miasta, rozbłyskającego wesołymi światłami, z jego paradami i funkową muzyką. To melodia, w której zdecydowanie bardziej chodzi o siłę niż o piękno.”

„I podobnie jak odnowiony Potsdamer Platz jest, w pewnym sensie, symbolem nowych Niemiec”, mówi Lundgren, „jako tytuł albumu symbolizuje pozytywną siłę, która moim zdaniem powinna zawsze emanować z muzyki. Muzyka powinna się zmieniać, być w ruchu, dokądś nas zabierać.” Ten nowy album pokazuje nie tylko jak doskonale współgrają ze sobą instrumentaliści w kwartecie Lundgrena, ale także pokazuje jak razem dojrzeli, i jak dziś zmierzają w stronę jasno określonego wspólnego celu.  

Więcej na: www.janlundgren.com

Jan Lundgren European Quartet

 

Bilety

Bilety do nabycia na www.bilety.fm

Kontakt

Szczecińska Agencja Artystyczna

al. Wojska Polskiego 64
70-479 Szczecin
tel. 91 431 95 77
www.saa.pl
e-mail: i.igielska@saa.pl
facebook: Szczecińska Agencja Artystyczna

Stowarzyszenie Orkiestra Jazzowa

e-mail: sojazz.ostrowski@gmail.com
e-mail: giniewska.a@gmail.com
facebook: SO Jazz
Copyright © 2017 Szczecińska Agencja Artystyczna. All rights reserved. Wszelkie prawa autorskie podlegają ochronie prawnej. Kopiowanie, wykorzystywanie w części lub całości jest zabronione.