Artyści

Michael Mwenso

Bez względu na to, czy pełni rolę wokalisty, wodzireja, showmana czy też impresario, Michael Mwenso przekazuje wyrafinowanie i spontaniczność hardcorowego jazzu i folklorystycznych korzeni muzyki dzięki nienagannemu rzemiosłu, kreatywności i stylowi komunikacji.

Najczęściej Mwenso występuje jako lider lub przywódca Michael Mwenso and The Shakes, rewii składającej się z trzech do pięciu wokalistów (obejmującej siebie, Brianna Thomas, Charenee Wade i Vuyo Sotashe) oraz rotującego zespołu, który obejmuje wschodzące gwiazdy, takie jak perkusiści Joe Saylor i Jamison Ross, pianista Chris Pattishall, trębacze Alphonso Horne i Bruce Harris, i tenorowy saksofonista Tivon Pennicott. Od czasu do czasu międzynarodowa wokalistka Cecile McLorin Salvant i pianiści Jonathan Batiste, Aaron Diehl i Sullivan Fortner - między innymi - wzmacniają tę zgraną muzyczną rodzinę. Wszystkie rozwinęły swoje pomysły i zyskały publiczną widoczność podczas nocnych pokazów zarezerwowanych i nadzorowanych przez Mwenso od 2012 roku (kiedy dołączył do Jazz At Lincoln Center jako kurator i programista) w Club Coca-Cola Dizzy'ego w kompleksie JALC w nowojorskim Time-Warner Center.

31-letni Mwenso rozwinął swoje unikalne umiejętności w trakcie kilku życiowych podróży. Urodzony w 1984 r., Mieszkał w Freetown, Sierra Leone, w Afryce Zachodniej aż do 10 roku życia, kiedy jego samotna matka sprowadziła go do Londynu w Anglii. Zaczął śpiewać i grać na fortepianie, a następnie na puzonie, a kiedy skończył 13 lat koncertował ze staroświecką grupą swingową. W tych latach formacyjnych zanurzył się także w nagraniach amerykańskiego jazzu i muzyki korzeni. Jego krzywa uczenia się wzrosła dramatycznie po tym, jak jego matka, która pracowała jako gospodyni klubu nocnego, postanowiła spędzić noce w prestiżowym międzynarodowym klubie jazzowym Ronniego Scotta, którego menedżer był przyjacielem rodziny. Mwenso skorzystał z wyjątkowej okazji, by być świadkiem, porozmawiać i uczyć się od takich gigantów jazzu, jak Elvin Jones, Billy Higgins, Betty Carter, Benny Carter, Tommy Flanagan i Johnny Griffin, którym spodobała się jego doskonała znajomość ich utworów. Jego charyzmatyczna mieszanka surowego talentu i przedwczesnej erudycji zwróciła także uwagę Jamesa Browna, który zaoferował Mwenso honorowe miejsce jako gościa śpiewającego i tańczącgo podczas brytyjskich występów, gdy ten miał 14, 15 i 16 lat.

W wieku 16 lat Mwenso opuścił szkołę i stał się zawodowcem. Grał na puzonie w sekcjach reggae i Afrobeat (w tym w grupie prowadzonej przez legendę perkusji Tony'ego Allena) i występował z amerykańskim perkusistą Cliffordem Jarvisem i najsilniejszymi londyńskimi i karaibskimi muzykami hardcorowymi. W wieku 21 lat zaczął skupiać się na śpiewaniu, głównie w grupie czterogłosowej, mieszając dobrze obrobione bebopowe wokale i scat, blues, standardy i czarną amerykańską muzykę ludową. Jego grupa występowała często u Ronniego Scotta, gdzie w 2007 roku Mwenso założył nocną jam session. Pod jego dyrekcją szybko stał się ulubieńcem nie tylko muzyków jazzowych, ale także tancerzy pokolenia millenialsów, aktorów, artystów i fanów muzyki ogólnej.

W 2009 roku Wynton Marsalis, który poznał i zaprzyjaźnił się z Mwenso w 1997 roku, przez tydzień grał u Ronniego Scotta. Po obejrzeniu tętniącej życiem sceny, na której Mwenso się zadomowił, zaprosił go do przeniesienia się do Nowego Jorku, aby przyciągnąć młodszą, szerszą publiczność do Dizzy'ego i JALCa, zachowując wartości zgodne z mantrą Marsala "all jazz is modern" („każdy rodzaj jazzu jest współczesny”). Sukces Mwenso w realizacji tej misji jest oczywisty: Shakes pojawiły się 17 listopada 2015 r. w programie Jazz Night In America w NPR w wykonaniu Christiana McBride'a oraz podczas Gali Noworocznej 2015 w Kennedy Center.

"Otrzymujesz pokolenie holistycznych muzyków, którzy kochają Louisa Armstronga tak samo jak Woody Shaw, Sidney Bechet'a i Ornette Coleman" - mówi Mwenso. "Chcą być wolni we wszystkich stylach muzyki - wolni od siebie. Rozumiemy sposoby grania tej muzyki jako rodzaj sztuki, ale także rozrywki. "

Bilety

Bilety do nabycia na www.bilety.fm

Kontakt

Szczecińska Agencja Artystyczna

al. Wojska Polskiego 64
70-479 Szczecin
tel. 91 431 95 77
www.saa.pl
e-mail: i.igielska@saa.pl
facebook: Szczecińska Agencja Artystyczna

Stowarzyszenie Orkiestra Jazzowa

e-mail: sojazz.ostrowski@gmail.com
e-mail: giniewska.a@gmail.com
facebook: SO Jazz
Copyright © 2018 Szczecińska Agencja Artystyczna. All rights reserved. Wszelkie prawa autorskie podlegają ochronie prawnej. Kopiowanie, wykorzystywanie w części lub całości jest zabronione.